تقویت مو

تقویت مو یکی از مهمترین مواردی است که به شما کمک می کند نه تنها موهایی زیبا و مناسب داشته باشید بلکه از ریزش و یا کم پشت شدن آنها تا حد امکان جلوگیری کنید و یا دست کم به تعویق بیندازید. همانطور که می دانید در حال حاضر عوامل و دلایل ریزش مو متعدد و مختلف هستند و یان به این معنی است که این معضل به دلایل متعددی ممکن است در افراد با پیش زمینه های ارثی، با سنین مختلف، کشورها و فرهنگ های متفاوت رخ بدهد. 

اما تقویت مو می تواند علاوه بر اینکه موجب جلوگیری از ریزش مو بشود، بلکه حتی می تواند موجب کمک به پرپشت شدن مو شود. در واقع با تقویت موهای سر شما از کم پشت شدن و ریزش آنها جلوگیری می کنید. این مسئله به خصوص در مورد جوانان اهمیت بیشتری پیدا می کند. 

در بخش های دیگر و مقالات گذشته درباره موارد مشابهی مانند تاثیر سیر بر تقویت مو و یا نکات مراقبت از مو نوشته ایم که با مطالعه موارد ذکر شده و نکات آنها می توانید به رشد و نمو و همچنین زیبایی و پر پشت تر شدن موهای سر خود کمک کنید. اما در این مقاله تلاش داریم که تا حد امکان ضمن یادآوری نکات مهم تقویت مو، بهترین راهکارها را در این زمینه به شما معرفی کنیم. 

یافتن بهترین روش تقویت مو:

نکته مهم و آغازین این است که اگر شما هم اکنون در سنین نوجوانی و یا جوانی هستید و ریزش موهای سر شما هنوز شروع نشده، بهترین زمان جهت پیشگیری از ریزش است. البته در این میان آشنایی با ساختار فولیکول مو و همچنین مصرف منظم و به اندازه منابع غذایی برای مو می تواند در این راه، مفید باشند. 
در این میان باید در ابتدا به چند نکته توجه داشته باشید:

آیا ریزش موهای شما آغاز شده یا خیر؟
آیا افرادی در خانواده و یا بستگان نزدیک شما دچار ریزش مو و یا ابرو شده اند؟
رژیم غذایی شما چگونه است.
در حال حاضر چه سنی دارید.
آیا بطور مرتب اقدام به شستشوی موهای سر خود می کنید؟
از چه شامپوها و موادی جهت شستشوی موهای خود استفاده می کنید؟ 
آیا از رنگ مو، حنا و یا مواد شیمیایی آرایشی استفاده می کنید؟ (در مورد خانمها) 
آیا نکات مهم در زمینه مراقبت و حفظ موهای سر را رعایت می کنید؟
آیا در ناحیه سر و یا ابرو دچار زخم، سوختگی، خراش و یا آسیب دیدگی هایی از این قبیل شده اید؟

بررسی و توجه به هر یک از موارد ذکر شده می تواند در حفظ و نگهداری از موهای شما کمک بزرگی باشد. برای مثال کسانی که افرادی در خانواده و یا اقوام نزدیک آنها دچار ریزش و یا طاسی سر شده اند، براحتی می توانند احتمال بدهند که بطور ارثی ممکن است موهای خود را در سنین بالاتر از دست بدهند. 

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که در هر صورت هر چه سن شما کمتر باشد و به عبارت بهتر جوان تر باشید، تقویت مو بیشتر به شما کمک خواهد کرد و ماندگاری و دوام تار موهای سر شما بیشتر خواهد بود. البته این نکته مهم را نیز باید یادآوری کنیم که ریزش مو نه تنها در انسان بلکه حتی در حیوانات نیز اتفاق می افتد و برخی از فولیکول های مو دچار ریزش می شوند که تا حدودی طبیعی است. اما زمانی که ریزش از حدی گذشت که منجر به کم پشت شدن و حتی خالی شدن برخی از نواحی سر و یا ابرو شود و تار موی جدیدی جایگزین آنها نشود، در این حالت گفته می شود که فرد دچار ریزش مو شده است. 

تقویت مو

اما با کمک تکنیک های تقویتی می توان از بروز این مسئله پیشگیری و جلوگیری کرد. به این منظور باید به موارد زیر توجه داشته باشید و مواردی را که در ادامه به شما یادآوری و گوشزد می کنیم، را تا حد امکان بکار ببرید و به دقت رعایت کنید:

تقویت مو برای افرادی که دچار ریزش مو ارثی هستند:

یکی از مهمترین قدمها این است که بدانید شما - چه زن باشید و چه مرد - دچار ریزش موی ارثی هستید یا خیر. اگر این مسئله بطور ارثی در خانواده و یا بستگان شما اتفاق می افتد، بهتر است زمانی که هنوز ریزش موهای شما آغاز نشده، از همان ابتدا به فکر پیشگیری باشید. ممکن است بر خلاف تصور بسیاری از مردم، از دست دادن موها حتی در سنین کمتر از بیست سال آغاز شود و بعدها شدیدتر شود. 

لذا در چنین مواردی بهتر است در همان مراحل اولیه با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو و یا بهترین کلینیک کاشت مو از ریزش بیشتر جلوگیری و با مشورت با پزشک متخصص دستورالعمل های توصیه شده را به دقت بکار ببرید. ممکن است جهت تقویت موی شما، استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل و یا فیناستراید توصیه شود و یا تکنیک هایی مانند ترمیم مو تجویز شود. 

اگر کم پشت شدن و ریزش موهای سر شما ارثی است نگران نباشید، هر چه زودتر اقدام کنید بهتر می توانید جهت تقویت موها و جلوگیری از کم پشت شدن موهای سر خود اقدام کنید. خوشبختانه امروزه با وجود امکانات مناسب، داروهای جدید و به ویژه تکنیک های جدید درمانی به راحتی می توانید موهای خود را تقویت کرده و در برابر ریزش، تا حد زیادی آنها را حفظ کنید. 

روش شستشو جهت تقویت مو:

یکی از نکاتی که متاسفانه بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، روش صحیح شستن موهای سر است. در کنار آن استفاده از موادی جهت تقویت موها نیز مهم است. شستشوی مناسب موهای سر می تواند تا حد زیادی مانع از ریزش آنها شود. به این منظور باید این نکات را در نظر داشته باشید:

اگر پوست و موی شما چرب یا خشک است، دچار شوره سر و یا زخم و یا خارش شدید می شوید، حتما به پزشک پوست و مو مراجعه و در زمینه شامپوهای مناسب و یا روش شستشو با وی مشورت کنید.
در حمام بیش از حد از شامپو استفاده نکنید. 
هنگام شستن موها به منظور تقویت آنها سعی کنید به آرامی ریشه موها و پوست سر خود را ماساژ دهید. 
اگر بر روی پوست سر شما زخم یا عفونت ایجاد شده، هر چقدر هم که کوچک باشد، باز هم در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
از سشوار کشیدن با دمای بالا خودداری کنید. 
هنگامی که موهای شما هنوز خشک نشده اند، از برس یا شانه زدن آنها خودداری کنید. 

از زمان های قدیم در بسیاری از سرزمین ها و کشورها روش های مختلفی جهت ماساژ پوست سر و شستن آن با استفاده از مواد طبیعی و ماسک های طبیعی از جمله آووکادو، روغن نعنا، روغن رزماری، روغن نارگیل، روغن زیتون، زرده تخم مرغ و غیره استفاده می شده که به این ترتیب موهای سر خود را با استفاده از چنین مواد طبیعی به دقت آغشته کرده و سپس به آرامی با چنگ زدن و ماساژ دادن پوست سر، به افزایش جریان خون و تقویت موهای سر کمک می کردند. جالب اینجاست که بسیاری از این روش ها از جمله تقویت موهای سر با استفاده از روغن نارگیل، در برخی از کشورهای جهان مورد استفاده مردان و زنان قرار می گیرد و در بسیاری از موارد موثر است. 

تقویت موهای سر

تقویت مو و مواد غذایی:

مواد غذایی تاثیر زیادی در تقویت مو دارند. هر چه رژیم غذایی شما سالم تر باشد و در مصرف مواد غذایی دریایی، گیاهی و طبیعی بیشتر بکوشید، احتمال ریزش موهای شما نیز کمتر خواهد بود. به این ترتیب بسیار آسان تر می توانید به تقویت موهای سر خود کمک کنید. 

مصرف کم غذاهای سرخ کردنی و چرب، استفاده از سبزیجات، حبوبات و لبنیات به اندازه کافی در وعده های غذایی و گنجاندن مصرف ماهی و غذاهای دریایی، مصرف به اندازه پروتئین، ویتامین ها، کلسیم و سایر مواد معدنی و مفید برای پوست و مو می تواند جهت تقویت مو مفید باشند. (یکی از تکنیک هایی که در کلینیک های پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد، مزوتراپی است که در این روش مواد مفید مانند ویتامین ها و یا مواد معدنی مفید برای مو به پوست سر تزریق می شود)
یک رژیم غذایی مناسب سرشار از آهن، ویتامین ها (به خصوص ویتامین ب) و مواد مفید دیگر (برای مثال روغن های حاوی امگا 3) برای بدن می تواند کمک شایانی به حفظ فولیکول های مو کند. در حقیقت این مسئله آنقدر در حفظ و سلامت موها اهمیت دارد، که حتی آمارها نشان داده است در کشورهایی که مردم رژیم غذایی مناسبی دارند، کمتر غذاهای سرخ کردنی مصرف می کنند اما در مقابل بیشتر غذاهای سالم و طبیعی (به ویژه غذاهای دریایی مانند انواع ماهی ها) و همچنین میوه و سبزیجات مصرف می کنند، آمار ریزش مو در آن کشورها بسیار کمتر است. 

در حقیقت رژیم غذایی بر تقویت مو تاثیر مستقیم می گذارد و به همین جهت باید در این زمینه تا حد امکان تغذیه مناسبی را داشته باشید. تا جایی که حتی بسیاری از پزشکان برای کسانی که بدن آنها دچار فقر آهن و یا کمبود ویتامین است در بسیاری از موارد مصرف فرص و یا کپسول های حاوی این مواد را تجویز و یا توصیه می کنند. 

مراقبت از موها در برابر عوامل محیطی:

یکی از توصیه های مهم تقویت مو این است که تا حد امکان در برابر عوامل محیطی از موهای خود محافظت کنید. از جمله:
در فصل های گرم سال تا حد امکان مانع از تابش نور شدید آفتاب به موهای سر برای مدت طولانی شوید (به ویژه در ساحل دریا)
از شستشو با آب داغ پرهیز کنید. 
سعی کنید تا حد امکان موهای شما در معرض آلودگی های احتمالی آب و هوا قرار نداشته باشد. 
از شنا کردن در مکان هایی که آب آنها سالم نیست و یا دارای مقدار بیش از حد کلر است، خودداری کنید. 

هر چه بیشتر از موهای سر خود در برابر سرما و گرما و عوامل دیگر مراقبت کنید، در درازمدت نتیجه بهتری را بدست خواهید آورد. به خصوص در فصل هایی مانند تابستان که هنگام ورزش و یا پیاده روی در طول روز، می توانید با پوشاندن سر با استفاده از کلاه براحتی موهای سر خود را از نور شدید آفتاب حفظ کنید. 
از طرف دیگر در هر یک از فصل های سال پس از ورزش های سنگین و یا نیمه سنگین به خصوص هنگامی که بدن دچار تعریق می شود، حتما بدن خود و به ویژه موهای سر را به دقت بشویید. 

روش های تقویت مو

استفاده از مواد تقویت کننده مو:

این روزها در بعضی از کشورهای جهان استفاده از ماسک های طبیعی پوست و مو نزد خانمها رواج پیدا کرده است. بسیاری از این ماسک های طبیعی مو می توانند جایگزین مناسبی برای مواد و رنگ های آرایشی باشند. علاوه بر آن با نرم کردن و شفاف تر کردن موها می توانند موجب افزایش زیبایی و از طرف دیگر موجب تقویت ریشه موهای خانمها شوند. البته برخی از این ماسک ها حتی در مواردی مورد استفاده آقایان نیز جهت کمک به رشد و نمو هر چه بهتر موها، قرار می گیرند. برای مثال زرده یا سفیده تخم مرغ که هر کدام کاربردی جداگانه در این زمینه دارند. اما برعکس استفاده بیش از حد از مواد آرایشی که این روزها در بسیاری از فروشگاه های لوازم آرایشی به فروش می رسند، ممکن در درازمدت به موهای شما آسیب برسانند و موجب خشکی و یا ریزش شدید آنها شوند. در این زمینه اگر به هر دلیلی باز هم مایلید که جهت رنگ زدن موها و یا شفاف کردن و حالت دادن به آنها از مواد آرایشی استفاده کنید، بهتر است که تا حد امکان به توضیحات و دستورالعمل های مندرج بر روی بسته مواد آرایشی هنگام خرید و پیش از مصرف توجه کنید و لطفا توجه داشته باشید که مواد آرایشی درجه یک و اصل که توسط برندهای مشهور ساخته می شوند را مصرف کنید. 

هر چه از مواد طبیعی تر استفاده کنید، موهای شما بیشتر و بهتر تقویت شده و در سنین بالاتر احتمال ریزش آنها کمتر می شود. از بهترین ماسک های طبیعی که می توانند به شما در زمینه تقویت موهای سر کمک کنند می توان از موارد زیر نام برد:

آلوورا، آووکادو، روغن زیتون، شیر نارگیل، روغن نارگیل، ماست، روغن سدر، ماسک سفیده تخم مرغ، سرکه سیب، آب پیاز و...

در پایان ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما امیدواریم که با رعایت نکات ذکر شده بتوانید زیبایی موهای خود را حفظ کرده و در تقویت آنها بکوشید. 


جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید