قرص Saw Palmetto و درمان ریزش مو

ریزش مو یکی مشکلات شایعی است که بسیاری از مردان و برخی از زنان به آن دچار می شوند.تعجبی ندارد که افراد به دنبال درمان های گیاهی مانند گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto) برای این مشکل باشند.یکی از دلایلی که افراد به دنبال استفاده از داروهای گیاهی نظیر Saw Palmetto می روند، اجتناب از عوارض داروهای شیمیایی مانند فیناستراید است که بتازگی نیز مشخص شده این عوارض ممکن تا مدتها در بدن افراد باقی بماند.

از گیاه ساو پالمتو برای درمان مشکلات مختلفی مانند کاهش میزان اسپرم ، برونشیت ، سرطان پروستات و همچنین ریزش مو استفاده می شود.



قرص Saw Palmetto    قرص Saw Palmetto



Saw palmettoچیست ؟

ساپالمتو نوعی درخت نخل کوتاه است که گُل می دهد و ارتفاع آن می تواند در آب و هوای گرم به 3 متر نیز برسد.این گیاه بومی آمریکای شمالی است و معمولا در ایالت های فلوریدا و جورجیا یافت می شود. عصاره Saw palmetto از دانه های این گیاه استخراج می شود. نام فنی این دانه های میوه Serenoa repens می باشد که برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود.بیشترین استفاده و همچنین بیشترین تحقیقات در مورد این گیاه در درمان بزرگی پروستات (BPH) انجام شده است.

گیاه Saw palmetto و ریزش مو

درمورد تاثیر گیاه نخل اره ای بر درمان ریزش مو باید گفت که گزارشات ضد و نقیض فراوانی در این رابطه وجود دارد.با اینکه چندین تحقیق در مورد نقش Saw palmetto در درمان ریزش مو انجام گرفته اما با این حال قابل استناد بودن این تحقیقات از لحاظ کلینیکی و همچنین آماری مورد تردید است. برخی متخصصان معتقدند که Saw palmetto عملکردی مشابه فیناستراید دارد و از طریق مسدود کردن آنزیم 5 الفا که باعث تبدیل تسترون به DHT می شود، در درمان و کاهش ریزش مو نقش موثر دارد. در دنیای اینترنت نیز برخی از وب سایت ها و افراد مختلف از سرتاسر دنیا تجربیات خود را از مصرف این قرص با دیگران به اشتراک گذاشته اند. اما بدون شک تجارت و منافع مالی برخی شرکت های داروسازی نیز در اغراق تاثیر این قرص بر درمان ریزش مو تاثیر زیادی داشته است.

DHT مسئول اصلی ریزش موی مردان محسوب می شود.برخی تحقیقات نیز نشان داده که Saw palmetto در مسدود کردن آنزیمی که باعث تولید DHT می شود می تواند نقش موثری ایفا کند و از این جهت باعث کاهش سطح هورمون و همچنین کاهش ریزش مو شود.

با اینکه Saw palmetto در اروپا استفاده و تجویز می شود و در آلمان نیز در لیست داروهای گیاهی قابل استفاده قرار گرفته نه به دلیل تاثیر بر درمان ریزش مو بلکه از جهت بی خطر بودن اما همچنان استفاده از این دارو مجوز FDA یا همان سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است.

مزایای استفاده از Saw palmetto :

·         احتمالا می تواند یک مکمل یا درمان ثانوی برای درمان ریزش مو باشد.

·         نسبت به دیگر محصولات ضد ریزش مو قیمت نسبتا مناسبی دارد.

·         برخلاف برخی داروها آندروژن قوی دیگر، می تواند هم توسط مردان و هم زنان استفاده شود.

·         براحتی می توان این داروی گیاهی را در رژیم های غذایی مخصوص درمان ریزش مو ، جای داد.

معایب استفاده از Saw palmetto :

·         به احتمال زیاد به تنهایی درمان قطعی برای ریزش محسوب نمی شود.

·         درصورتی که تاثیر مثبتی بر کاهش ریزش مو داشته باشد، لازم است تا مدت های طولانی استفاده شود.

تحقیقات و مقالات مربوط به تاثیر Saw palmetto بر ریزش مو

تحقیقات زیادی در مورد موثر بودن نقش قرص یا گیاه Saw palmetto بر درمان بزرگی پروستات انجام شده است. با این حال در مورد تاثیر آن بر ریزش مو تحقیقات و مقالات بسیار کمی در دسترس است. برای مثال در سه تحقیق مجزا که در سال های 1998،  2002 و 2009 انجام گرفت، نشان داده شده که بطور میانگین 60% از مصرف کنندگان قرص Saw palmetto نتایج رضایت بخشی در کاهش ریزش مو دریافت کرده اند.

در تحقیق دیگری که در سال 2012 انجام گرفت ، تاثیر قرص Saw palmetto و قرص فیناسراید در کاهش یا درمان ریزش مو مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مشخص شد که قرص فیناستراید، تاثیر به مراتب بیشتری در کاهش ریزش مو داشته است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که تاثیر قرص فیانستراید در کاهش ریزش مو هم در بخش جلوی سر و هم ناحیه پشت سر (Vortex) قابل مشاهده است درحالی که بیشترین تاثیر قرص Saw palmetto تنها در بخش Vortex سر دیده شده است.



قرص Saw Palmetto    قرص Saw Palmetto



در دنیای مجازی و اینترنت نیز هزاران نظر مختلف از افراد گوناگون وجود دارد. عده ای می گویند با مصرف این قرص به مدت 6 ماه نتایج مثبت چشمگیری در کاهش ریزش مو و حتی ضخیم شدن موهای خود مشاهده کرده اند، برخی نیز ادعا می کنند پس مصرف طولانی مدت قرص Saw palmetto تغییری در روند ریزش موهای خود مشاهده نکرده اند.

بهرحال عدم وجود تحقیقات جامع و دقیق در مورد تاثیر Saw palmetto بر کاهش ریزش مو و درمان آلوپسی مردانه اما و اگر های زیادی را برای استفاده از آن باقی گذاشته است.

احتمالا بهترین نتیجه گیری می تواند این باشد که Saw palmetto نیز مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل روی همه افراد تاثیر یکسان و کاملی ندارد ممکن است برای برخی افراد موثر و برای برخی نیز بی تاثیر باشد.

عوارض قرص Saw palmetto :

عوارض و خطر زیادی در مصرف مدام قرص های Saw palmetto  دیده نشده است. مهم ترین عوارضی که ممکن است هنگام مصرف این قرص ایجاد گردد شامل رقیق شدن خون و همچنین برخی ناراحتی های معده است که چندان جدی نیستند.

اما لازم است در صورتی که قصد انجام عمل جراحی یا حتی انجام عمل کاشت موی سر دارید ، پزشک خود را مصرف این قرص آگاه کنید.

اصلی ترین مسئله ای که باید از آن دوری کنید مصرف هم زمان Saw palmetto با قرص دیگری با اثرات مشابه است.برای مثال نباید قرص Saw palmetto و قرص فیناستراید را باهم مصرف کنید.بلکه بین این دو یکی را انتخاب و تنها از همان نوع قرص مصرف نمایید.همچنین توصیه می شود از مصرف هم زمان این قرص با قرص های کاهش دهنده غلظت خود مانند آسپرین خودداری گردد.

اگر با مشکلاتی مانند سردردهای شدید ، گیجی ، خستگی و نارحتی معده برای مدت طولانی مواجه شدید حتما این موضوعات را به اطلاع پزشک خود برسانید.

گیاه Saw palmetto را به شکل قرص ، عصاره روغنی و همچنین به صورت دم جوش می تواند استفاده کرد که البته باید گفت استفاده از این گیاه در دم جوش یا بشکل چای، تاثیرات مفید و مواد معدنی آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در کل Saw palmetto ممکن است تاثیر ثابت شده یا چشمگیری در درمان ریزش مو نداشته باشد ، اما مصرف آن نیز خطر و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد و از طرفی حتی ممکن است بتواند ریزش مو شما را کاهش دهد که در این صورت لازم است تا زمانی که می خواهید از تاثیر آن سود ببرید به استفاده این قرص ادامه دهید.


جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید