فیناستراید عوارض و درمان ریزش مو

ریزش مو و درمان طاسی سر دو موضوع انکار ناپذیر در زندگی روزمره افراد است.امروزه با استفاده از روش هایی همچون کاشت مو و یا ترمیم مو که بعضا آن را با کاشت موی مصنوعی می شناسند ، می توان اقدام به درمان طاسی سر نمود. با استفاده از بهترین روش کاشت مو یعنی کاشت مو SUT می توان شاهد رویش مجدد موها بود. اما افرادی که در صدد جلوگیری از ریزش مو هستند و یا به هر دلیلی قادر به انجام پیوند مو نبوده و شرایط کاشت مو را ندارند ، جهت جلوگیری از ریزش مو خود و یا کاهش آن می توانند از دارو درمانی بهره بگیرند.محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید دو نمونه بارز از این داروها هستند که در ادامه درباره قرص فیناستراید صحبت خواهیم نمود.


تلریخچه قرص فیناستراید

داروی فیناستراید اولین بار در گذشته برای کاهش DHT (دی هیدرو تستوسترون) در غدد پروستات استفاده می شد که نام تجاری آن PROSCAR بود و میزان تجویز آن در روز 5 میلی گرم بود.در سال 1990 این دارو برای درمان و از بین بردن بزرگ شدگی پروستات به میزان 5 میلی کرم در روز استفاده می شد. با گذشت زمان و استفاده بیماران از این دارو آنها متوجه کاهش ریزش موی خود شدند و علاوه بر این شاهد رشد موهای جدید نیز بودند.

قرص فیناستراید


پس از آزمایشات متخصصان به این نتیجه رسیدند که مصرف فیناستراید با مقدار جزئی 1 میلی گرم در روز سبب اثر گذاری مثبت در روند ریزش مو خواهد شد.از آن پس به بعد در آمریکا این دارو را با دوز 1 میلی گرم با نام تجاری پروپشیا برای کاهش ریزش مو معرفی کردند و در سال 1998 این دارو از طرف انجمن پروپشیا به عنوان اولین قرص تایید شده مختص ریزش مو اعلام شد.


فیناستراید چیست؟

فیناستراید در اصل برای درمان بیماری بزرگ شدگی غدد پروستات بدون ترکیب با داروی دیگری و یا با ترکیب دیگر داروها استفاده می شود. همچنین فیناستراید را برای درمان بیماری هیپرتروفی خوش خیم پروستات که عوارض آن تکرر ادرار و یا مشکل در دفع کردن ادرار است ، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر اینها احتمال این که نیاز به عمل کردن پروستات را کمتر کند وجود دارد.


خواص شیمیایی فیناستراید

فیناستراید به صورت پودری و به شکل کریستال است که نقطه ذوب آن حدود 250 درجه سانتی گراد است. این ماده در آب حل نمی شود اما در محلول هایی که در آنها به صورت رقیق الکل وجود دارد و یا محلول های کلوروفورم حل خواهد شد.فرمول شیمیایی فیناستراید C23H36N2C2 می باشد.

فیناستراید


درمان ریزش مو با استفاده از قرص فیناستراید

فیناستراید برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و یا کم پشت شدن آهسته موی سر که باعث عقب نشینی خط مو و یا ایجاد طاسی در مردان می شود استفاده می شود.بنابراین به نوعی می توان گفت این دارو به درمان طاسی سر کمک شایانی می کند. البته در درمانی که مربوط به کم پشتی موی شقیقه است تاثیر آن هنوز به اثبات نرسیده است. پزشکان و متخصصان پوست و مو دلایل ریزش مو در افرادی که دچار این عارضه شده اند را بررسی و در صورت امکان، داروی فیناستراید را برای آنها تجویز می کنند.


نکته: این دارو جهت از بین بردن ریزش موی بانوان و یا کودکان استفاده نمی شود.


فیناستراید در دسته ای از داروها به نام مهار کننده آنزیم 5 آلفا دوکتاز قرار می گیرد. نحوه کارایی این دارو در درمان ریزش مو بدین شکل است که به متوقف ساختن تولید هورمون های مردانه که ترشح آن باعث رشد نکردن موی سر می شود می پردازد.


نحوه مصرف فیناستراید

این دارو خوراکی بوده و به شکل قرص است و از طریق دهان وارد بدن خواهد شد.معمولا در روز یک بار از آن استفاده می شود و آنرا می توان به همراه غذا و یا بدون غذا استفاده کرد.اما باید دقت شود که فیناستراید باید در راس ساعت معینی که پزشک تعیین کرده مصرف شود و با مطالعه دستوالعمل های داخل جعبه از عملکرد و نحوه استفاده آن آشنا شوید. اگر متوجه توضیحات نشدید از پزشک متخصص خود و یا مسئول داروخانه درباره آنچه که متوجه نشدید توضیحاتی را بخواهید.


نکته: فیناستراید را بدون تجویز پزشک مصرف ننمایید.


در درمان ریزش مو با فیناستراید احتمال دارد دوره درمان تا 3 ماه به طول بیانجامد تا شروع پیشرفت درمانی را احساس کنید. این مسئله به این دلیل است که ریزش و رویش مو هردو جز اتفاق هایی که به آرامی و به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.


با همه این تفاسیر می توان به روند بهبود و درمان در 12 ماه اول امیدوار بود. اگر پس از این مدت همچنان پیشرفتی در موی شما ایجاد نشد احتمال این که درمان های آنی برای شما اثربخش نیست زیاد است. پس اگر چنین اتفاقی پیش آمد با پزشک خود درباره ادامه دادن به درمان و یا قطع آن مشورت کنید.فیناستراید فقط زمانی که استفاده شود ریزش مو را کند می کند. حتی اگر شاهد بهبود در موی خود شدید همچنان به مصرف آن ادامه دهید و بدون تجویز پزشک مصرف آن را قطع نکنید. اگر در مدت 12 ماه پس از قطع کردن مصرف دارو تمامی موهایی که طی دوره درمان رشد کرده بودند ریخت ، نگران نباشید زیرا این امر طبیعی می باشد.

درمان ریزش مو


عوارض فیناستراید در زنان

برای درمان ریزش موی زنان این دارو از این دارو استفاده نمی شود و درمان با این دارو برای آنها ثابت نشده است. فیناستراید به علت دخالت در تعیین جنسیت جنین برای کسانی که باردار هستند و یا در سن حاملگی قرار دارند استفاده نمی شود و در صورت استفاده سبب ناهنجاری در ارگان شناسی جنین می شود. علاوه بر این این دارو از راه مهار تبدیل شدن تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون یا DHT ممکن است موجب اختلال در قسمت خارجی دستگاه تناسلی جنین پسر شود.


تجویز و مصرف این دارو حتی تماس به وسیله پوست در هنگام باردار بودن برای زنان ممنوع است.همچنین به دلیل این که فیناستراید از مایع منی خارج می شود، بهتر است در هنگام بارداری همسر و یا قصد و احتمال بارداری وی از لوازم مراقبت های جنسی استفاده شود.مصرف این دارو از نظر سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای بانوان ممنوع می باشد.


اقدامات احتیاطی در مصرف فیناستراید عبارتند از:

قبل از مصرف فیناستراید

✔ پیش از آن که از فیناستراید استفاده کنید حساسیت خود را نسبت به دارو ها و یا ترکیبات داخل آن ها را به پزشک و یا مسئول داروخانه بگویید و آن ها را مطلع سازید.

✔ اگر از دارویی خاص با نسخه و یا بدون نسخه (مکمل ها ویتامین ها و یا دارو های گیاهی و ...) استفاده می کنید ، پیش از مصرف فیناستراید درباره آنها پزشک خود را در جریان قرار دهید زیرا امکان دارد به دلیل مصرف همزمان دارویی دیگر پزشک دوز دارو را تغییر دهد و یا شما را تحت نظر قرار دهد.

✔ اگر قبلا دچار بیماری کبدی و یا سرطان پروستات بودید و یا هم اکنون هم این بیماری ها را دارید حتما پزشک خود را مطلع سازید.

✔ داروی فیناستراید صرفا برای استفاده آقایان است. خانم ها به خصوص کسانی که باردار هستند و یا ممکن است باردار شوند حتی نباید به قرص های شکسته و یا خرد شده فیناستراید دست بزنند زیرا احتمال آسیب رسیدن به جنین با این کار زیاد است.


عوارض جانبی فیناستراید

• اگر هریک از علائم زیر را احساس کردید حتما پزشک خود را مطلع سازید:

• ناتوانی در نعوظ یا حفظ حالت نعوظ

• افسردگی

• کم شدن میل جنسی

• درد گرفتن بیضه

• مشکل در انزال و یا کاهش آن


در صورت بروز عوارض زیر به دلیل احتمال خطر زیاد حتما پزشک خود را مطلع سازید:

• اشکال در نفس کشیدن و بلعیدن

• تغییرات سینه، مثل افزایش سایز، برآمدگی، درد یا ترشح نوک سینه

• بثورات جلدی

• خارش

• تورم صورت و لب

• کهیر

استفاده از فیناستراید احتمال مبتلا شدن به سرطان پروستات درجه بالا را افزایش می دهد.


فیناستراید ایرانی یا فیناستراید خارجی؟

قرص فیناستراید در دو نوع ایرانی و خارجی در داروخانه ها موجود است.نوع ایرانی این محصول با نام تجاری فین استراید و دارای دوز های 1 درصد و 5 درصدبه فروش می رسد که برای مقاصد درمانی ریزش مو از نوع 1 درصد آن استفاده می شود.همچنین نوع خارجی این محصول با نام تجاری فین پرشیا به فروش می رسد و تا به حال تفاوتی در کیفیت این دو محصول مشاهده نشده است.


نحوه نگهداری و دورریزی فیناستراید :

درب دارو را پس از استفاده محکم کنید و به دور از دسترس اطفال و کودکان قرار دهید. بهترین دمای نگهداری این دارو دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت زیاد مانند حمام نگهداری شود. با پایان تاریخ مصرف دارو آن را دور بریزید و حتما درباره دور ریختن این دارو با متصدی داروخانه صحبت کنید.


میزان اثر قرص فیناستراید :

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سال 2014 بر روی گروهی از مردان که از فیناستراید به مدت 5 سال استفاده می کردند ، 48 درصد مردان شاهد کاهش ریزش مو و 52 % آن ها هیچ نتیجه مثبتی از این دارو نگرفته اند. بر اساس این تحقیق می توان گفت که تاثیر گذاری فیناستراید هنگامی که علت ریختن مو ها زیاد بودن هورمون DHT بوده است مثبت بوده و در سایر دلایل ریزش مو ، این دارو موثر نبوده است.ناگفته نماند استفاده از این دارو در تمام افراد یکسان نیست و ممکن است در برخی از افراد جواب ندهد.این موضوع در روش های مختلف کاشت مو هم دیده می شود و ممکن است عوارض کاشت مو در افراد بسته به شرایط ، متفاوت باشد.البته با استفاده از بهترین روش کاشت مو که امروزه کاشت مو به روش SUT می باشد ، این عوارض به حداقل رسیده است.

داروهای ریزش مو


مصرف بیش از حد دارو و خطرات احتمالی :

اگر این دارو بیشتر از میزان مورد نیاز استفاده شود احتمال مسمومیت در فرد را زیاد کرده و در چنین مواقعی حتما با مرکز کنترل مسمومیت (شماره تلفن 1490) تماس بگیرید و آن ها را مطلع سازید. ممکن است با مصرف بیش از اندازه این دارو بیمار بی هوش و یا دچار قطع تنفس شود که در این صورت فورا با اورژانس (شماره 115) تماس بگیرید.


نکات دیگری که می بایست بدانیم :

✔ در تمامی قرار هایی که با پزشک و یا آزمایشگاه دارید حضور پیدا کنید. پزشک متخصص برای تست کردن واکنش بدن شما به فیناستراید نیاز به آزمایش هایی خاص دارد.

✔ در هنگام مصرف دارو پیش از آن که برای هرگونه تست آزمایشگاهی آنها را از مصرف این دارو با خبر سازید.

✔ به هیچ عنوان این دارو را در اختیار اشخاص دیگر برای مصرف قرار ندهید.

✔ از تمامی دارو ها چه با نسخه چه بدون نسخه از ویتامین ها گرفته تا دارو های دیگر لیستی تهیه کنید و به هنگام ملاقات با پزشک خود و یا بستری شدن در بیمارستان با خود همراه داشته باشید.


پکیج پی آر پی، مزوتراپی، لیزرتراپی و ویتامین درمانی

کلینیک سینا (رنسانس) با مطالعات و تحقیقات مستمر و تخصصی در حوزه مو توانسته است به نوعی علاوه بر درمان طاسی سر ریزش مو همزمان تقویت مو را هم انجام دهد که طی پکیجی تحت عنوان PRP مو ، مزوتراپی، لیزرتراپی و ویتامین درمانی به اجرا گذاشته شده است، همانطور که می دانید قرص های فیناستراید اگر بدون مشورت پزشک و به شکل خودسرانه مصرف شود نه تنها باعث قطع ریزش مو و همچنین تقویت مو نمی شود بلکه بالعکس نتیجه منفی می دهد توجه داشته باشید که مصرف قرص فیناستراید فقط باید تحت نظر پزشک باشد و همچنین پس از مدتی به شکل پلکانی قطع شود.افزایش قطر مو، محرک رشد مو، خون رسانی نقاط مختلف سر، غربالگری خون و ... از مزیت های پکیج پی آر پی، مزوتراپی، لیزرتراپی و ویتامین درمانی می باشد که تنها در کلینیک رنسانس انجام می شود.


در پایان شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان ریزش مو ، بهترین روش کاشت مو ، شرایط کاشت مو و مراقبت های بعد از کاشت مو یا بهره گیری از سایر روش ها از جمله کاشت موی مصنوعی ، با شماره های 02122088210 و 02188909050 تماس حاصل نمایید.



جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید