قرص فیناستراید برای زنان

قرص فیناستراید که با نام انگلیسی Finasteride و همچنین نام تجاری پروپشیا شناخته می شود، قرصی است که عموما برای ریزش موی ارثی و هورمونی مردان و همچنین جهت درمان بزرگی خوش خیم پروستات تجویز می گردد. به بیان ساده قرص فیناستراید برای زنان کاربرد چندانی ندشته و در عین حال عوارض قرص فناستراید برای زنان و بخصوص زنان باردار بسیار زیاد است.


مصرف قرص فیناستراید برای مردان برای آلوپسی آندروژنیک که همان ریزش مو بدلیل هورمون جنسی مردانه است و همچنین جهت درمان بزرگی خوش خیم پروستات توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده اما استفاده فیناستراید برای زنان و بیماری هایی مانند پرمویی بدن و صورت (هیرسوتیسم) مورد تایید این سازمان نیست.


شیوه مصرف قرص فیناستراید

برای درمان ریزش موی مردان این قرص بصورت 1 میلی گرم و روزی یک عدد مصرف می شود.معمولا برای مشاهده نتایج مشهود و نهایی 12 ماه مصرف مدام قرص فیناستراید نیاز است که پس از طی این دوره موهای ضخیم سر افزایش یافته و موهای ضعیف و نازک کاهش چشمگیری می یابد. این قرص را می توان با معده خالی یا همراه با غذا میل نمود.


استفاده از فیناستراید برای زنان و زنان باردار

تاثیر فیناستراید در درمان ریزش موی زنان به اثبات نرسیده است.بیشترین عوارض قرص فیناستراید برای زنان در مورد زنان باردار است.زیرا این قرص تاثیر مستقیم در تعیین جنسیت جنین گذاشته و باعث ایجاد ناهنجاری ارگان های جنسی جنین می گردد.مصرف قرص فیناستراید در زنان باردار ممکن است باعث ایجاد اختلال در دستگاه تناسلی خارجی جنین پسر شود.


مصرف قرص فیناستراید برای زنان باردار و خانم هایی که قصد باردار شدن دارند ممنوع اعلام شده و حتی تماس پوستی با قرص یا خرده های قرص فیناستراید نیز از طرف شرکت های سازنده دارو منع شده است.


بصورت کلی فناستراید برای درمان برخی بیماری های مرتبط با هورمون های مردانه و برای آقایان تجویز می گردد.اما مصرف قرص فیناستراید برای زنان کاربردی نداشته و مضرات زیادی را بخصوص برای خانم های باردار به همراه خواهد داشت.


همچنین در گذشته تصور بر این بود که عوارض جانبی این قرص در مردان که گاهی باعث کاهش میل جنسی ، اختلال در نعوظ و کاهش حجم منی می شود پس از قطع مصرف کاملا برطرف می گردد. اما تحقیقات اخیر نشان برخی از عوارض قرص فیناستراید حتی پس از قطع طولانی مدت نیز در مردان ممکن است باقی بماند و این موضوع به صراحت در بروشورهای شرکت اصلی تولید کنند قرص "پروپشیا" ذکر شده در حالی که در گذشته عنوان شده بود با قطع مصرف، عوارض قرص فیناستراید نیز از بین خواهد رفت.


عوارض قرص فیناستراید در مردان بصورت کلی شامل موارد زیر می گردد: (البته این عوارض ممکن است در همه افراد دیده نشود)

عوارض عمومی : رقیق شدن و کاهش منی ، کاهش شدید میل جنسی ، ناتوانی های جنسی ، اختلال در نعوظ و از بین رفتن نعوظ صبحگاهی

عوارض نادر : بزرگ شدن سینه و سرطان سینه ، پرخاشگری ، افسردگی و اختلال در حافظه.


باتوجه به تحقیقات اخیر و مشخص شدنِ احتمال ماندگاری طولانی مدت عوارض این قرص ، مصرف فیناستراید برای زنان به هیچ وجه توصیه نمی شود، بخصوص که این موضوع ممکن است در آینده، بارداری و جنین را دچار مشکل نماید. هرچند که ممکن است آسیب به جنین پس از قطع مصرف طولانی مدت، احتمال بسیار پایینی داشته باشد. با این حال بهتر است فیناستراید توسط زنان مصرف نشود زیرا موثر بودن آن نیز مورد تایید نبوده و هنوز به اثبات نرسیده است.


از این رو همچنان بهترین راه برای جلوگیری و درمان ریزش مو،پیوند مو می باشد.


جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید