تغذیه بعد از کاشت مو

چه غذاهایی بعد از کاشت مو می بایست استفاده کرد؟ و یا بعد از کاشت مو از مصرف چه مواد غذایی می بایست اجتناب کرد؟ این ها شاید سوالاتی باشند که در زمینه تغذیه بعد از کاشت مو، برای شما پیش بیاید. همانطور که بارها اشاره کردیم مسئله سلامت مو و همچنین پوست بدن - به ویژه پوست سر - مسئله ای بسیار مهم و حساس است. این امر بعد از انجام عمل کاشت مو حساسیتی دو چندان پیدا می کند.به طور کلی مراقبت های بعد از کاشت مو یکی از مسائل اساسی و مهمی است که نقش مهمی در نتیجه نهایی پیوند مو دارد. شستشوی سر بعد از پیوند مو و یا از چه نوع شامپویی بعد از کاشت مو استفاده شود و همچنین مصرف سیگار بعد از کاشت مو مجاز است و یا خیر و بسیاری دیگر از سوالاتی از این قبیل را می توانید در مقاله مراقبت های بعد از کاشت مو ملاحظه نمایید.ما در این مقاله به بررسی کامل نکات تغذیه بعد از کاشت مو خواهیم پرداخت.


به یاد داشته باشید که فولیکول های موهای کاشته شده در روزهای اولیه کمی حساس هستند و لذا باید تا حد امکان در نگهداری از آن ها و برنامه غذایی و حتی عادت های زندگی که تا پیش از عمل داشتید (از جمله ورزش ، مصرف سیگار و...) تا حدودی تجدید نظر کنید و حتما پیش از انجام هر کاری با پزشک متخصص و همکاران وی مشورت نمایید.

کاشت مو


کاشت مو در اکثر قریب به اتفاق موارد عملی بسیار موفقیت آمیز بوده و بسیاری از افراد داوطلب که دچار ریزش مو شده اند و یا نیاز به درمان طاسی سر در آن ها وجود دارد، از نتایج آن کاملا راضی بوده اند. به خصوص روش کاشت موی SUT که در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر مطمئن ترین و بهترین روش کاشت مو برای افرادی است که دچار ریزش مو هستند. قصد درمان طاسی سر خود را دارند. در این بین ممکن است با نام کاشت موی مصنوعی نیز در بین روش ها مواجه شوید که باید گفت این روش عملا وجود ندارد و موی مصنوعی به هیچ عنوان قادر به کاشته شدن در سر نیست.اما روشی جایگزین برای افرادی که قصد انجام کاشت مو نداشته و یا از بانک موی مناسبی برخوردار نیستند وجود دارد که به آن ترمیم مو می گویند.پیش از هرچیز می بایبست به این نکته هم اشاره کرد که در صورت عدم انجام مراقبت های بعد از کاشت مو به صورت صحیح و اصولی ، چنانچه بهترین روش کاشت مو هم انجام داده باشید ، نتیجه نهایی ایده آل نخواهد بود.


اقدامات لازم بلافاصله بعد از کاشت مو

اما نکات مهمی که برخی از آن ها بالاتر اشاره شد بعد از انجام عمل و رعایت آن ها می تواند به بهبودی کامل و ماندگاری نتیجه کاشت مو کمک کند. از جمله اینکه تا مدتی پس از عمل از انجام ورزش های سنگین خودداری و یا مصرف سیگار را قطع کنید. همچنین در زمینه مصرف شامپو حتما دستورات پزشک را به دقت اجرا کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر که عمل کاشت مو بر روی سر یا ابرو، سر و یا ریش و سبیل شما به دقت و با کیفیت بالا انجام شده باشد، ولی در صورت رعایت نکردن دستوراتی که پزشک معالج شما می دهد، از جمله عدم رعایت نکات کلیدی و مهم تغذیه بعد از کاشت مو، ممکن است بخشی از تار موهای کاشته شده بعد از مدتی مجددا دچار ریزش شوند. 


اما برسیم به موضوع اصلی این مقاله یعنی به زبان عامیانه: بعد از عمل کاشت مو چی بخوریم؟ ضمن اینکه بار دیگر تاکید می کنیم که در زمینه نگهداری و مراقبت های بعد از کاشت مو ، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر به دنبال پاسخ این سئوال هستید و تا حدودی نگران این مسئله هستید، این دستورات غذایی را می توانید دنبال کنید:


نکات مهم جهت تغذیه بعد از کاشت مو

مصرف غذاهای چرب، سنگین و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کنار بگذارید. مخصوصا در هفته اول بعد از عمل کاشت مو. معمولا توصیه می شود که برای داشتن تغذیه بعد از کاشت مو بطور صحیح، یک یا دوشب بعد از عمل برای نهار و یا شام از سوپ ، سالاد و مواد غذایی طبیعی و نسبتا سبک استفاده شود .به یاد داشته باشید که مصرف زیاد چربی ها برای رشد موها چندان مناسب نیست و به خصوص بعد از عمل که ریشه موهای کاشته شده کمی حساس ترند.


نوشیدن آب و مایعات:

در کنار داشتن تغذیه صحیح و سالم، نوشیدن آب در روزهای بعد از کاشت مو، به ویژه در هفته اول، اهمیت دارد. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب برای سلامتی بدن بسیار مفید است و به خصوص به سلامت پوست و مو کمک زیادی می کند. آب موجب رقیق تر شدن خون شده و گردش جریان خون در بدن بهبود پیدا کرده و موجب می شود که خون به ریشه فولیکول های مو بهتر برسد. از این رو ماندگاری موها در دراز مدت بیشتر خواهد شد. 


مصرف پروتئین:

مصرف پروتئین در زمینه تغذیه بعد از کاشت مو، یکی از آن دسته کارهایی است که حتما باید آنرا در نظر بگیرید. جالب است که بدانید تار مو از کراتین تشکیل می شود، که کراتین هم از انواع مختلف پروتئین ها ساخته می شود. خوب حتما تا اینجا متوجه اهمیت پروتئین برای رشد موها شده اید. مصرف مرتب گوشت، لبنیات، آمینو اسیدها، حبوبات و غلات می تواند به شما کمک زیادی در این زمینه کند. افراد گیاهخوار هم از طرف دیگر مشکل چندانی نخواهند داشت و علاوه بر مصرف موارد نامبرده، می توانند از طریق مواد گیاهی از قبیل سویا پروتئین کافی برای بدن شان را تامین کنند. از این رو توصیه می کنیم که مصرف این مواد را حتما مد نظر داشته باشید: شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز (سویا برای گیاهخواران)، نان کنجدی، برنج،کره بادام زمینی، لوبیا، ماست، جو همگی جز مواد هستند که سرشار از پروتیین می باشند.


مصرف امگا3:

امگا3 یکی از بهترین مواد مغذی و معدنی مفید برای رشد موهاست. امگا3 نوعی اسیدهای چرب طبیعی و مفید برای بدن است که به تقویت ریشه موها از طریق مرطوب نگهداشتن آنها و مانع خشک شدن تارهای مو، کمک می کند .خوشبختانه از طریق مصرف روغن های غذای دریایی و برخی از گیاهان می توانید به راحتی امگا3 را به بدنتان برسانید. از این رو مصرف امگا3 را به کسانی که نگران تغذیه بعد از کاشت مو هستند، توصیه می کنیم. 


برای مصرف امگا3 این مواد می توانید مورد استفاده قرار دهید: روغن‌ ماهی‌، روغن تخم مرغ، روغن کریل، دانه خولان دریا، روغن دانه کلری، روغن جلبک، روغن بذرکتان، روغن دانه‌های چیا، روغن ساشااینچی، روغن اچیوم.


مصرف آهن:

مصرف آهن به منظور مراقبت های بعد از کاشت مو هم یکی از نکات مهم دیگر است که توصیه می کنیم حتما به آن توجه داشته باشید. آهن خون ساز است و کمبود آن می تواند منجر به کم خونی در بدن شود. مصرف آهن می تواند رساندن اکسیژن به سلول های بدن به خصوص سلول های پوست و مو را تسریع کند و از این نظر نقش مهمی در سلامت بدن دارد. کمبود آهن یکی از دلایل ریزش مو است و این امر در هر سنی ممکن است اتفاق بیوفتد. بسیاری از افراد جهت جذب آهن به بدنشان به قرص های آهن روی می آورند ولی مصرف این قرص ها تا حدی مفید است و بهتر است که با تغذیه بعد از کاشت مو، بطور مناسب از جمله خوردن میوه، سبزیجات(به خصوص اسفناج) در این زمینه به تامین آهن بدن تان کمک کنید. 


ضمنا این نکته مهم را هم فراموش نکنید که خوردن ماست با غذا موجب عدم جذب آهن به بدن تان می شود لذا اگر عادت دارید که به همراه غذا، ماست بخورید برای رفع مشکل کمبود آهن، اولین قدم باید کنار گذاشتن ماست از سفره غذا باشد. 


برای تامین آهن بدن این مواد غذایی را مصرف کنید: جگر، شیر سویا، دوغ محلی، اسفناج و سایر سبزیجات، عدس، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، پرتقال و...


مصرف ویتامین ها:

مصرف ویتامین و مواد معدنی برای تقویت موها یکی از نکات مهم دیگر تغذیه بعد از کاشت مو است. ویتامین C و ویتامین B در این زمینه نقش حیاتی و کاملا پررنگی دارند. ویتامین ها موجب تقویت پوست و موی شما شده و به رشد موها کمک زیادی می کنند مخصوصا ویتامین B که برای رشد مو حیاتی است. در سالهای اخیر قرص های ویتامین به بازار عرضه شده اند اما توصیه ما این است که تا جای ممکن از طریق مواد طبیعی مانند میوه این ویتامین ها را به بدنتان برسانید. مصرف این ویتامین ها موجب می شوند که در دراز مدت موهای شما قوی و صاف شوند. معمولا کسانی که ویتامین B به اندازه کافی مصرف می کنند، موهای زیباتری دارند. 


برای جذب ویتامین های C و B به بدن این مواد خوراکی را مصرف کنید: میوه، سبزیجات، سیب زمینی، نخود، عدس، گوشت گاو، ماهی سالمون، گوشت گوسفند، زرده تخم مرغ، پنیر و ...

تغذیه بعد از کاشت مو


عدم مصرف شکر و نمک:

تا حد امکان، مصرف قند و شکر و نمک را کاهش داده و یا قطع کنید. به خصوص بعد از عمل کاشت مو که این کار بهتر است صورت بگیرد. بسیاری از غذاها نمک بدن شما را تا حدودی تامین می کنند و برای رساندن قند هم نیازی به مصرف قند و طبیعی تولید شده در کارخانجات ندارید ولی اگر خیلی تمایل به مصرف شکر دارید، می توانید با استفاده شکر قهوه ای طبیعی تا حدودی این نیاز را برطرف کنید. یکی از نکات درمان طاسی سر به وسیله پیوند مو ، پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر از جمله نمک و شکر می باشد.


در نهایت تاکید می کنیم که پس از انجام عمل، مراقبت های بعد از عمل لازم و توصیه شده در زمینه تغذیه بعد از کاشت مو از طرف پزشک معالج را به دقت و قدم به قدم رعایت کنید تا به نتیجه ایده آل دست یابید.



جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید