طاسی سر چیست؟

در حالت کلی، طاسی به نداشتن مو و یا ریزش و از دست دادن آن در بخش هایی از بدن (به خصوص ناحیه سر) که بطور طبیعی باید مو در آن قسمت ها رشد کند، گفته می شود.متاسفانه این عارضه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، بسیار شایع شده است. یکی از رایج ترین انواع طاسی، روند مداوم ریزش مو است که در اصطلاح پزشکی به آن آلوپسی آندروژنیک یا طاسی ، با الگوی مردانه گفته می شود و در مردان بالغ و حتی در بعضی از حیوانات نیز گاهی رخ می دهد. بهتر است پیش از آنکه اقدام به درمان طاسی سر با استفاده از روش هایی همچون کاشت مو کنیم، از طاسی و عوامل آن بیشتر بدانیم:


معمولا در مراکز و مجامع علمی و پزشکی و تحقیقاتی از این بیماری تحت عنوان آلوپسی (Alopecia) نام برده می شود.


طاسی دارای انواع گوناگونی است که طاسی با الگوی مردانه و یا زنانه ( در اصطلاح پزشکی: آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیک، و آلوپسی آندروژنتیکا که معادل فارسی آن ها طاسی وابسته به هورمون مردانه یا کچلی آندروژنیک است) و موارد دیگری را شامل می شود. از جمله: طاسی منطقه ای "آلوپسی آره آتا" که شامل از دست دادن منطقه ای مو در برخی از نواحی سر یا بدن است و بیشتر در زنان شایع است، طاسی کامل "آلوپسی توتالیس" که به از دست دادن تمامی موی سر به طور کامل گفته می شود و ریزش مو یا طاسی سرتاسری یا همان "آلوپسی یونیورسالیس"، که شامل از دست دادن تمام موهای سر و بدن می باشد.


دلایل طاسی :

طاسی انواع مختلفی دارد و توجه داشته باشید که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، در هر سنی و به هر دلیلی ممکن است اشخاص به آن دچار شوند. از جمله به دلایل ژنتیکی (ارثی) ، طاسی سکه ای و طاسی کششی. طاسی ارثی در افرادی که سابقه این عارضه را در خانواده شان وجود دارد، احتمال ابتلا به این نوع را حتی از سنین جوانی دارند. لذا چنین افرادی بهتر است از همان دوران جوانی به فکر پیشگیری و یا درمان طاسی سر به شکل اولیه آن باشند تا در صورت امکان ریزش مو کنترل و حتی برطرف کرد. طاسی سکه ای حالتی است که در آن ریزش مو موجب می شود که نواحی که مو از دست داده اند، بصورت یک سکه دیده شوند. یا نوع طاسی ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. یکی از دلایلی که موجب می شود این نوع از طاسی اتفاق بیفتد، دچار شدن به قارچ پوست سر است. طاسی کششی هم نوعی دیگر از این عارضه است که در اثر کشیدگی بیش از حد مو توسط افرادی که بیش از حد اقدام به این کار می کنند و یا موهای خود را بوسیله کش سر بسیار سفت می بندند رخ می دهد. بنا به نوع طاسی و عوامل ایجاد کننده آن پزشکان روش های مختلفی را جهت درمان طاسی سر مراجعه کنندگان و متقاضیان ترمیم و کاشت مو بکار می برند.

طاسی سر


البته باید به این نکته اشاره کرد که نوع درمان بر اساس شرایط فردی افراد متفاوت می باشد و به طور مثال در بعضی از افراد شرایط کاشت مو ممکن است وجود نداشته باشد.چنین افرادی می توانند از سایر روش ها همچون کاشت موی مصنوعی یا همان ترمیم مو بهره ببرند.


در اینجا هریک از حالت ها و انواع طاسی را بر حسب جنسیت افرادی که به آن دچار می شوند را بررسی و جهت اطلاع هر چه بیشتر شما توضیحات لازم در این زمینه را آورده ایم:


آلوپسی آندروژنیکا :

این نوع از طاسی همانطور که از نامش پیداست در زنان اتفاق می افتد و البته الگوی آن با طاسی مردانه کمی متفاوت است به این صورت که در این حالت نازک شدن و سپس کندی رشد موها و سرانجام ریزش مو بصورت ناحیه ای در سر اتفاق می افتد که بر خلاف آلوپسی مردانه، در این حالت لزوما ممکن است بخشی یا تمام موهای سر نریخته و بلکه فقط تعداد موهای ریخته شده از تعداد موهای فعلی بیشتر باشد. به عبارت دیگر موهای سر آن شخص بشدت کم پشت شده باشند.


این ریزش مو دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله: ارث و ژنتیک (چه از طریق مادری و چه از طریق پدری) ، درمان (مصرف برخی داروهای شیمی درمانی، داروهای فشار خون و غیره) ، استرس و شوک های عاطفی ، بیماری آلوپسی آره آتا (که بالاتر توضیح داده شد) ، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی (رنگ موهای نامناسب، استفاده بیش از حد از سشوار یا دستگاه های حالت دهنده مو) دوران یائسگی (که در برخی از خانم ها همراه با کم کاری غده تیروئید همراه است و از علائم آن نازک شدن ریشه های مو و سپس ریزش آن ها می باشد)


آلوپسی در مردان:

همانطور که می دانید طاسی در بسیاری از مردان در کشورهای مختلف جهان، متاسفانه بسیار شایع است و عوامل متعددی دارد که یکی از مهمترین دلایل آن عوامل ژنتیکی است. در مجموع مردان بدلیل داشتن هورمونهای مردانه، یا آندروژن بیشتر مستعد طاسی هستند که معمولا این عارضه بین سنین 30 تا 50 سال شروع می شود.


البته در کنار آن عوامل دیگری نیز در ریزش موی مردان و طاسی دخالت دارند که بسیاری از آن ها با عوامل گفته شده در زمینه طاسی در زنان مشترک است (مانند استرس، دوره های درمانی، بالا رفتن سن ، مرض قند، کم خونی و ...)


ریزش موی مردان معمولا از ناحیه جلوی سر آغاز شده و به نواحی مرکز و سپس اطراف آن می رسد. البته در هر مرحله می توان با مراجعه به یک کلینیک کاشت موی سر و یا پزشک متخصص پوست و مو، تا حد زیادی این مشکل را کنترل و سپس اقدام به درمان (مثلا استفاده از بهترین روش کاشت مو و یا برخی روش های درمانی دیگر همچون PRP مو ) کرد.

درمان طاسی سر


روش های درمان طاسی:

جهت این کار تکنیک ها و روش های متعددی بکار گرفته می شود. یک روش که دهه هاست در بسیاری از کشورهای جهان بکار می رود، استفاده از محلول ماینوکسیدیل و یا کورتون می باشد. بخصوص استفاده از ماینوکسیدیل که راحت تر و روش نسبتا آسانی بود و صرفا می بایست در این روش فرد اقدام به ریختن و کمی ماساژ دادن قطرات این دارو بر روی نواحی سرش که دچار ریزش شده بودند، می کرد.


اما هر یک از این روش ها اشکالات خود را داشت و برای همه متقاضیان راه حل درست و مناسبی نبود. از این رو با پیشرفت های صورت گرفته، امروزه روش های مختلفی از جمله روش های مختلف کاشت مو و ابرو و عمل های مربوطه انجام می شود تا بهترین نتیجه حاصل شده و فرد بتواند در نواحی از سر یا ابروها که دچار ریزش شده اند، مجددا صاحب مو شود و طاسی برطرف گردد.البته در روش های قدیمی عوارض کاشت مو بیشتر می باشد و به منظور انجام این کار می بایست از بهترین روش کاشت مو که امروزه کاشت مو به روش SUT می باشد بهره برد.


همچنین برای افرادی که امکان کاشت مو به دلایل مختلف وجود ندارد می توان از تکنیک های کاشت موی مصنوعی یا ترمیم مو استفاده کرد.در جدیدترین روش های ترمیم مو که منحصرا توسط این کلینیک انجام می شود از موهای کاملا همسان با موهای خود شخص و با خط رویش کاملا طبیعی استفاده می شود. در این روش ترمیم مو امکان انجام کلیه فعالیت روزانه به صورت عادی وجود دارد، مانند حمام کردن ، استخر رفتن ، سشوار کشیدن و ..


در صورتی در هر مرحله ای از ریزش مو هستید می توانید جهت دریافت مشاوره های تخصصی با پزشکان و کارشناسان کلینیک سینا (رنسانس) مشاوره نمایید تا بهترین روش های درمان طاسی سر و یا درمان ریزش مو به شما پیشنهاد گردد.



جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید