آثار روانی کاشت مو و ترمیم مو

ریزش مو می تواند منجر به ایجاد طیف گوناگونی از مسائل و مشکلات روانی و احساسی در افراد گردد.از این رو آثار مثبت روانی کاشت موی سر و یا ترمیم مو نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد. فردی که دچار ریزش موی شدید شده است ممکن است درگیر افکار مختلفی شود نظیر اینکه از نظر دیگران چگونه دیده می شود یا حتی نظر خودش درمورد ظاهرش چگونه است. بسیاری از افراد که دچار ریزش موی پیشرفته هستند و بخش زیادی از موهای خود را از دست داده اند قابلیت پذیرش این موضوع را دارند. اما از سوی بسیاری دیگر از افراد پذیرش این مشکل بسیار دشوار بوده و نتیجه این عدم پذیرش در افسردگی و اضطراب فرد خود را نشان می دهد.

بسیار مهم است که استرس های ناشی از ریزش مو و طاسی را جدی و مهم تلقی کنیم زیرا تا حدود زیادی این مشکلات روانی امری طبیعی محسوب می شوند و نیاز به درک مستقیم از آنها وجود دارد.

اولین و بیشترین مشکلی که از نظر احساسی و روانشناسی افراد دچار ریزش مو شدید را درگیر می کند، ایجاد حس کمبود یا عدم اعتماد به نفس است.

از دست دادن مو تاثیر زیادی بر ظاهر اشخاص می گذارد، برای مثال ریزش خط رویش مو در جلوی سر منجر به این می شود که فرد مُسن تر به نظر برسد. این مسئله مهمترین عامل پایین آمدن حس اعتماد به نفس در افراد بشمار می رود.


اثرات روانی ریزش و کاشت مو


بخصوص این موضوع در خانم ها نمود بیشتری پیدا می کند. از آنجایی که ریزش مو در مردان و نیاز آنها به کاشت مو امری عادی تر است ، معمولا خانم های مبتلا به کم پشتی و ریزش مو بسیار سخت تر از مردان با این مسئله کنار می آیند. طبق تحقیقاتی که در مجله معتبر American Academy of Dermatology به چاپ رسیده نشان داده شد که خانم ها از نظر احساسی و روانی شرایط به مراتب سخت تری را از آقایان تجربه می کنند.

ریزش موی الگوی مردانه یا همان ریزش موی ارثی مردان نیز تاثیر عمیقی بر اعتماد به نفس اشخاص می گذارد. بخصوص که اگر این افراد در سالهای نزدیک به دهه 30 زندگی یا اوایل 30 سالگی دچار این مسئله گردند.

یکی دلایل این موضوع حس پیرتر به نظر رسیدن است. موی هر فردی نقش مهمی در ظاهر وی دارد. مخصوصا در دوران جوانی که افراد اهمیت بیشتری از نظر نوع آرایش و رسیدگی به موهای خود می دهند. بنابراین چگونه دیده شدن یکی از ابعاد مهم روانی ریزش مو به حساب می آید. این مسئله بخصوص در افرادی که در جلوی دوربین های فیلمبرداری فعالیت می کنند مانند بازیگران و مجریان و همچنین اشخاصی که روزانه با مردم زیادی سروکار دارند بیشتر نمود پیدا می کند و حساسیت این افراد نسبت به چگونه دیده شدن گاهی به مراتب بیش از سایرین است.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد خیلی از افرادی که دچار ریزش یا کم پشتی مو می شوند این قابلیت را دارند تا با این مسئله کنار بیایند. اما این توانایی در همه وجود ندارد و در حقیقت بخش زیادی از افراد کم مو یا بی مو حالات روانی مختلفی را تجربه می کند که می تواند منجر به افسردگی و ایجاد اضطراب و تنش های مزمن و حتی شدید گردد. تحقیقات نشان داده بسیاری از این افراد همگام با ریزش مو های خود احساس می کنند کنترل خود را روی زندگی از دست داده اند.

با این حال باید توجه کرد که امروزه ریزش مو از راه های مختلفی قابل درمان است. برای مثال قرص فیناستراید (فقط برای مردان) و یا محلول های ماینوکسیدیل ( برای مردان و زنان) روش های ثابت شده ای برای درمان ریزش مو محسوب می شوند. البته این روش های درمان ریزش مو دارای نقاط ضعفی هم هستند ازجمله اینکه نیاز به مصرف دائمی و همیشگی دارند. همچنین هرکدام از این داروها اثرات جانبی شناخته و ناشناخته ای بر بدن انسان دارند. برای مثال طبق تحقیقات اخیر مشخص شده، برخلاف تصورات گذشته، عوارض مصرف طولانی مدت قرص فیناستراید ممکن است برای همیشه در بدن مردان باقی بماند و آنان را با مشکلات جدی در آینده مواجه نماید.

استفاده از روش های جراحی و کاشت مو نیز یکی از روش های مقابله با طاسی در مواردی است که ریزش مو پیشرفت زیادی کرده است. انواع روش کاشت مو وجود دارد که در همه آنها موهایی از بدن یا سر افراد که نسبت به ریزش موی ارثی مقاوم هستند ( نمی ریزند) را به منطقه طاس سر منتقل می کنند.

امروزه پیشرفت های زیادی نیز در زمینه کاشت مو صورت گرفته است. برای مثال جدیدترین روش کاشت مو یا همان کاشت مو به روش SUT امروزه پیشرفته ترین و بهترین روش شناخته شده کاشت مو محسوب می شود. این روش که تحت انحصار کلینیک کاشت مو رنسانس در ایران می باشد امکان کاشت مو با بیشترین تراکم و کمترین عوارض را میسر نموده است. برای مشاهده نمونه های کاشت مو با روش SUT می توانید به بخش گالری تصاویر کاشت مو وب سایت ما مراجعه فرمایید.

روش دیگر جهت درمان ریزش مو و از بین بردن مشکلات روانی ناشی از آن، روش ترمیم مو است. ترمیم مو مناسب افرادی است که امکان کاشت و پیوند موی طبیعی در آنها وجود ندارد. که البته این موضوع لازم است از طرف یک پزشک و متخصص کاشت مو بررسی گردد. ترمیم مو به روش های HRT و Micro HRT که انحصارا و برای اولین بار در ایران توسط کلینیک مو رنسانس به انجام رسیده است روشی بسیار مناسب برای مقابله با ریزش مو و ایجاد تاثیرات مثبت روانی پس از ترمیم مو است.

در این روش از موهای کاملا همسان موهای شخص استفاده می شود و مهمتر از همه اینکه افرادی که از ترمیم مو استفاده کرده اند امکان انجام کلیه فعالیت های یک فرد عادی مانند حمام رفتن، سشوار کشیدن، رفتن به استخر، رنگ کردن و ... را خواهند داشت.

بنابراین اگر در اثر ریزش موهای خود دچار افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، اضطراب و دیگر مشکلات احساسی شده اید با درمان از طریق کاشت مو یا پیوند مو ، بر این آثار روانی غلبه کرده و یک زندگی عادی همراه به اعتماد به نفس بالا را تجربه نمایید.

جهت انجام مشاوره با کارشناسان کلینیک کاشت مو رنسانس تماس گرفته ویا به کانال تلگرام رنسانس بپیوندید.


جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید