از ریزش مو تا کاشت مو

شرایط ریزش مو در مردان و زنان متفاوت می باشد. حدود یک سوم زنان ریزش مو را تجربه می کنند در حالی که دلیل ریزش مو در این افراد بیشتر از نظر عاطفی تاثیرگذار است. اما این ارقام در مردان بسیار بیشتر از زنان می باشد و بیشتر مردان ریزش مو را تجربه می نمایند. امروزه با استفاده از روش های مختلفی همچون کاشت مو یا ترمیم مو که به کاشت موی مصنوعی هم معروف است می توان اقدام به بازگشت موهای از دست رفته و درمان طاسی سر نمود.


رایج ترین نوع طاسی در بین زنان و مردان ، طاسی ارثی یا همان طاسی مدل زنانه و مردانه است. در مردان طاسی معمولا با کم شد خط رویش به صورت حرف M شروع می شود. در زنان طاسی ارثی با نازک شدن تدریجی جلوی سر شروع می شود. دلایل ریزش مو زیاد است مثل شرایط پزشکی و استرس و جراحی. بنابراین در ابتدا فرد باید به متخصص پوست مراجعه کند تا دلیل ریزش مو را تعیین کنند و با توجه به این دلایل اقدام به درمان طاسی سر و یا جلوگیری از ریزش مو نماید.


الگوی ریزش موی زنانه

3 الگو برای ریزش موی زنانه وجود دارد که این الگوها عبارتند از:

• نوع اول، نازک شدگی کم موها است که با تغییر دادن مدل مو برطرف می شود.

• نوع دوم، در این نوع ریزش مو فقط حجم موها کمی شده است

• نوع سوم؛ نازک شدگی موهای سر گسترده شده است بخصوص در جلوی سر که بسیار مشخص است.

درمان ریزش مو


تعریف طاسی ارثی:

معمولا همه بانوان تا حدودی طاسی مدل زنانه دارند که معمولا پس از دوره یائسگی بسیار نمایان می شود. در واقع احتمال طاسی مدل زنانه با افزایش سن بانوان افزایش می یابد. در این نوع طاسی چند ژن دخیل است. همچنین گاهی تولید زیاد آندروژن (ژن جنسی مردانه) در این نوع ریزش نقش دارد.


چرخه زندگی یک تار مو:

هر مو از یک تار مو تشکیل شده است و 3 مرحله رشد دارد. مرحله اول؛ مرحله رشد فعال مو است که 2 تا 7 سال طول می کشد.مرحله دوم؛ مرحله استراحت مو است که معمولا 2 هفته طول می کشد. در این مرحله ساقه مو به سمت سطح پوست حرکت می کند و از تار مو جدا می شود.مرحله سوم؛ این مرحله توقف است که حدود 3 ماه طول می کشد و موی قدیمی می ریزد.


درمان ریزش مو با دارو:

درمان ریزش موی زنان با دارو اغلب رایج است. این داروها عبارت است از «مانتی آندروژن و قرص آهن». در صورتی که ریزش موی فرد با دارو متفوق نشود و به مرور دچار طاسی سر گردد می بایست از روش های دیگری برای درمان طاسی سر از جمله کاشت مو یا کاشت موی مصنوعی استفاده کرد.


درمان ریزش مو با داریو ماینوکسیدیل

داروی ماینوکسیدیل در ابتدا به عنوان دارویی برای بیماری فشار خون استفاده می شد اما افرادی که از آن استفاده می کردند متوجه رشد موهایشان در حین استفاده آن شدند. در حال حاضر ماینوکسیدیل 2% برای فرق سر استفاده می شود و رشد مو را تحریک می کند و گاهی اوقات باعث رویش موهای جدید می شود. دوره مصرف این دارو معولا 6 ماه تا 1 سال است.


نحوه مصرف ماینوکسیدیل:

ابتدا باید کف سر کاملا خشک و تمیز باشد سپس با قطره چکان از ماینوکسیدیل روزی 2 بار روی بخشی از سرتان که دچار نازک شدگی شده است بریزید و ماساژ بدهید تا ماینوکسیدیل به تارهای مو برسد. حداقل تا 4 ساعت پس از مصرف ماینوکسیدیل، نباید شامپو به سر بزنید. مصرف ماینوکسیدیل؛ ایمن است اما گاهی اوقات برخی عوارض جانبی دارد مثلا ممکن است باعث شود رنگ موها و بافت آن ها تغییر کند و یا گاهی اوقات بدلیل ریختن قطره ماینوکسیدیل در جاهای دیگر از صورت، ممکن است باعث رویش مو در آن جا شود.

محلول ماینوکسیدیل


آنتی آندروژن ها:

داروهای ضد تولید آندروژن (هورمون جنسی مردانه) برای درمان ریزش موی مدل زنانه هنوز اثبات نشده است اما برخی مطالعات نشان داده در برخی مواردی که ماینوکسیدیل کارساز نیست، مصرف این داروها تاثیر گذار است عوارض جانبی مصرف این دارو، اضافه وزن افسردگی و خستگی مفرط است.


منابع حاوی آهن:

در برخی بانوان، کمبود اهن باعث ریزش مو می شود بخصوص اگر رژیم گیاه خواری داشته باشد. اگر میزان آهن بدن کمتر از 70 نانوگرم در هر سانتیمتر باشد، در نتیجه فرد دچار فقر آهن است و باید مواد حاوی آهن مصرف کند.


کاشت مو و ترمیم مو

کاشت مو روشی است که از دهه 1950 در آمریکا برای درمان طاسی سر استفاده می شود که شامل جابحایی رشته های تار مو از پشت سر و کاشتن آن در نواحی طاس سراست. روش های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که امروز حدود 90% پزشکان متخصص از روش های FUE و SUT استفاده می کنند که در این روش ها واحدهای فولیکولی از پشت سر یا کنار سر برداشته می شود و پس از استخراج گرفت ها از آنها در ناحیه مورد نظر کاشت می شود.


این دو روش مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه هدر رفت گرفت ها به صفر رسیده است بخصوص در روش SUT که تیم پزشکی گرفت ها را به روشی خاص فریز می کند و با این کار جلوی آسیب آن ها را می گیرد.از سوی دیگر در این روش ها در یک جلسه بیشترین میزان گرفت ها کاشت می شود و دیگر نیازی به جلسه تکراری نیست. همچنین در این روش ها هیچگونه جای زخم، اسکار و یا دردی را فرد متقاضی کاشت تجربه نمی کند. شایان ذکر است مراقبت های بعد از کاشت مو می بایست به منظور رسیدن به نتیجه ایده آل انجام گیرد. در حال حاضر بهترین روش کاشت مو، روش SUT می باشد.


از دیگر روش های جایگزین برای درمان طاسی سر می توان به ترمیم مو یا همان کاشت موی مصنوعی اشاره کرد که در این روش چنانچه فرد دارای بانک موی مناسب جهت کاشت مو نباشد و یا به هر دلیل دیگری می تواند از این روش استفاده نماید.


گفتنی است در حال حاضر مرکز تخصصی موی سینا (رنسانس) بنیانگذار روش SUT در ایران است و از دو روش SUT و FUE برای کاشت مو استفاد می نماید. شما می توانید با تماس با شماره های 02188909050 و 02188909051 از مشاوره رایگان تیم پزشکی ما در این مرکز استفاده کنید و یا جهت مشاوره آنلاین عکس خود را به شماره 09122115442 از طریق تلگرام ارسال نمایید.



جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید