انواع نژادهای مو

یکی از نکات مهم در دنیای پوست و مو مسئله تنوع نژادها و موهای انسان هاست. کافی است به بسیاری از جوامعی که در آن مهاجرانی از ملیت های مختلف زندگی می کنند، نگاهی بیندازید. در این کشورها در یک روز براحتی می توانید افرادی با رنگ پوست و موهای مختلف را از نزدیک ببینید. 

در واقع همانطور که آمار ریزش موی مردانه در کشورهای مختلف به خوبی نشان می دهد که بنا به دلایل متعددی ریزش موی افراد در کشورهای مختلف با نژادها و شرایط زندگی مختلف (از جمله رژیم غذایی، وضعیت بهداشت و غیره) با یکدیگر یکسان نیست و در برخی از کشورها دلایل ریزش مو و آمارهای مربوط به آن نیز ممکن است با کشورها و نقاط دیگر تفاوت داشته باشد. 

برای مثال میزان ریزش موی افرادی که در یک قاره ولی در کشورهای متفاوت زندگی می کنند با یکدیگر متفاوت است. آمارها در دهه های اخیر نشان داده که میزان ریزش موی افراد در کشورهای شرق آسیا بسیار کمتر از کشورهای غرب این قاره است. همچنین میزان ریزش موی مردان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه بسیار بیشتر از ریزش موی مردان در کشورهای شمال اروپاست. 

در گذشته یکی از دلایل این تفاوت نوع جنس و نژاد موی انسان ها عنوان می شد. البته همانطور که در بخش های گذشته اشاره کردیم عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند. 

اما بررسی نژاد و نوع موهای مختلف انسان ها نیز می تواند در آگاهی هر چه بیشتر شما علاقه مندان به مباحث و مقالات مو موثر باشد. چرا که یکی از مهمترین قدمها در راه آگاهی در زمینه بهداشت مو، شناخت مو می باشد. 

انواع نژادهای مو

انواع نژادهای مو:

تنوع موهای انسان ها در قاره های مختلف و کشورهای جهان بسیار بالاست. از موهای بلوند و کاملا صاف تا موهای فرفری و مجعد. انسان ها خصوصیات پوست و موی خود را از خانواده به ارث می برند. در واقع با وجود اینکه گفته می شود که نخستین گروه از انسان ها در قاره آفریقا بوجود آمده اند و در ابتدا دارای نژاد سیاه و رنگ پوست تیره بوده اند ولی به مرور زمان با مهاجرت به نواحی مختلف کره زمین و تاثیرات آب و هوایی، عوض شدن الگوهای تغذیه، میزان تابش نور آفتاب و گرما و سرما در نقاط مختلف و عوامل دیگر به مرور نژادهای انسان ها در مناطق مختلف تغییر کرد تا جایی که امروزه دانشمندان و محققین نژادهای انسان ها را به چند دسته تقسیم بندی می کنند:

نژاد سفید 
نژاد سیاه 
نژاد زرد

البته این یک دسته بندی کلی است و افراد با نژادهای مختلف ممکن است دارای موهای مختلفی باشند. برای مثال در قاره اروپا که عمدتا مردمان این قاره سفیدپوست هستند، افراد دارای رنگ و نوع موهای مختلفی هستند. بطوری که برای مثال هر چه از کشورهای مرکز اروپا به شمال این قاره برویم تعداد افراد با موهای بور و بلوند بیشتر می شود و برعکس هر چه از شمال به سمت جنوب اروپا و دریای مدیترانه برویم تعداد افراد با موهای تیره بیشتر. 

و یا در میان نژاد زردپوست افرادی با موهای مختلف تیره و یا بلوند دیده می شود که نشان دهنده تنوع رنگ و جنس موها در این نژاد است. از طرف دیگر سفیدپوستان (برای مثال سفیدپوستان غرب آسیا و یا شمال قاره آفریقا) نیز دارای رنگ موهای مختلف و متفاوتی هستند. از موهای نرم و بلوند تا موهای فرفری و مجعد. 

به همین جهت دانشمندان فارغ از نژاد و رنگ پوست، انواع نژادهای مو را در حالت کلی به سه دسته تقسیم می کنند:

موی آسیایی
موی آفریقایی
موی قفقازی (کائوکازوئید)

انواع مو

موی آسیایی:

عمدتا به موهای مردم شرق آسیا گفته می شود که مردمانی با نژاد زردپوست در این کشورها دارای موهایی تیره و صاف هستند. 

موی آفریقایی:

موهای فر و خشک تیره رنگ و سیاه از خصوصیات موی آفریقایی است. گفته می شود که در این قاره به دلیل تابش شدید نور خورشید و همچنین گرمای زیاد موهای انسان ها به این صورت تکامل پیدا کرده و رشد نامنظم پیازموهای انسان ها در این قاره موجب فر شدن موهای آنها می شود. (البته همانطور که می دانید افراد با نژاد موی قفقازی نیز ممکن است دارای موهای فر باشند)

موهای این افراد به دلیل ساختار موی آنها، دارای حساسیت بیشتری نسبت به رنگ های شیمیایی و همچنین نرم دهنده ها می باشد و لذا پزشکان ومتخصصانی که جهت اموری مانند کاشت مو برای آنها اقدام می کنند، باید دقت بیشتری در زمان این گونه عمل های زیبایی به عمل بیاورند. 

موی قفقازی:

این نژاد مو عمدتا مختص نژاد سفیدپوست است و گستره اصلی این نژاد مو از شبه قاره هندوستان تا شمال اروپا پراکنده بوده که بعدها بسیاری از مردمان این نواحی به سرزمین ها و قاره های دیگر مهاجرت و حتی با آنها مخلوط شده اند. 
در واقع شکل و فرم ظاهری فولیکول مو هم که تحت تاثیر ژن و وراثت است، در نوع مو کاملا تاثیر مستقیم دارد. 

دلایل تنوع نژاد مو در انسان ها:

گفته می شود که دلایل متعددی در این زمینه دخیل بوده است. از جمله شرایط آب و هوایی نقاط مختلف جهان و موارد دیگری مانند تغذیه و همچنین آمیخته شدن گروه های مختلف انسانی با یکدیگر. بطوری که پس از مهاجرت انسان ها از قاره آفریقا به قاره های دیگر جهان گروهی از آنها که به نواحی شمال اروپا مهاجرت کردند، به مرور زمان الگوی تغذیه آنها نیز عوض شد و برای مثال بسیاری از آنها طی قرن ها مصرف گوشت قرمز و یا ماهی را کمتر کردند و بجای بیشتر از میوه، سبزیجات و غلات در غذاهای خود استفاده می کردند. 

از طرف دیگر با ریزش برف و باران و برف و همچنین سرمای هوا به خصوص در فصل های سرد سال و کاهش میزان نور آفتاب در این فصل ها، کم کم رنگ و فرم ساختار فولیکول های موی انسان ها تغییر کرد و متناسب با شرایط محیط تکامل پیدا کرد. گفته می شود به همین جهت طی صدها و هزاران سال کم کم رنگ موهای افراد نژاد قفقازی (عمدتا سفیدپوستان) روشن تر شد و ساختار موها از حالت مجعد به صاف و کشیده تغییر پیدا کرد. 

در واقع یکی از دلایل اهمیت منابع غذایی برای مو هم همین نکته است. با توجه به همین نکته دانشمندان تصور می کنند که دلیل متفاوت بودن رنگ موهای اسکیموها با اقوام اروپایی همین نکته است. چرا که با وجود زندگی این اقوام در نقاط سردسیر، اما به دلیل مصرف مداوم گوشت قرمز و ماهی توسط اسکیموها به مرور موهای آنها مانند نژاد آسیایی (کشورهای شرق آسیا) تیره ولی صاف است. 

انواع موهای سر

دسته بندی انواع مو:

امروزه موهای سر انسان ها در دسته بندی و طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند از موهای صاف و بلوند تا موهای مجعد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که با مهاجرت اقوام مختلف سفیدپوست، سیاه پوست و زردپوست به سرزمین ها و قاره های مختلف با ترکیب نژادها و اقوام مختلف با یکدیگر به مرور شکل های ترکیبی از انواع مو بوجود آمدند که موجب افزایش تنوع موهای افراد می شوند. برای مثال معمولا موهای بلوند که دارای رنگ های روشن هستند بطور طبیعی تمایل به صاف بودن دارند و برعکس موهای مجعد نژاد آفریقایی تمایل به شکستگی و فر خوردن دارند. اما در این میان افراد سفیدپوست و سیاه پوست دورگه زیادی هستند که دارای فولیکول موهایی با چنین خصوصیاتی هستند. 

از طرف دیگر برخی افراد دارای موهای خشک و برخی دارای موهای چرب هستند که این مسئله در نژادهای مختلف مو ممکن است اتفاق بیوفتد و وابسته به شرایط زندگی فرد، تغذیه و وراثت می باشد. از مهمترین عوامل و دلایل چرب شدن موی سر افراد در حالت کلی می توان به ترشح چربی پوست سر و عدم شستشوی مناسب و همچنین درمان به موقع آن اشاره کرد که از این رو باید درمان چربی موی سر به موقع صورت گیرد. 

اما از طرف دیگر خشک بودن موها معمولا به دلیل کمبود رطوبت در پوست سر است که دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله استفاغده بیش از حد از رنگ ها و لوسیون های شیمیایی، خشک کردن موها با سشوار داغ، بیش از حد در معرض آفتاب شدید بودن و عوامل دیگر. 

در هر صورت موهای سر شما از هر رنگ و نوعی که باشد امیدواریم در حفظ سلامت آن کوشا باشید.  


جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید