آیا ورم بعد از کاشت مو طبیعی است؟

همانطور که می دانید بهترین راه حل های درمان طاسی سر و ریزش مو و کم پشتی آن کاشت مو با استفاده از روش های مختلف می باشد. امروزه از جدیدترین روش های کاشت مو به منظور بازگشت موهای از دست رفته استفاده می شود که این روش های جدید نسبت به روش های پیشین از کمترین میزان عوارض جانبی برخوردار هستند. کاشت مو به روش SUT از جمله بهترین روش های شناخته شده در دنیا می باشد که با استفاده از این روش در کوتاه ترین زمان ممکن می توان اقدام به کاشت مو با تراکم بسیار بالا نمود و مهم ترین مزیت آن نسبت به سایر روش ها این است که عوارض کاشت مو در این روش بسیار کمتر از می باشد. این روش غیر تهاجمی بوده و  بدون درد ، خونریزی ،باقی ماندن جای زخم بر روی سر و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است و دوران نقاهت کوتاه مدتی دارد. بنابراین چنانچه افراد دارای شرایط کاشت مو باشند، این روش می تواند گزینه ایده آلی محسوب گردد.


اما آنچه که درباره فرایند کاشت مو شایع است ، احتمال بروز عوارض جانبی کم و کوتاه مدت در افراد می باشد که بیشتر این عوارض در کاشت مو به روش SUT طبیعی و در مدت زمان کمی رفع می گردد. در این مقاله به بررسی یکی از عوارض کاشت مو یعنی تورم بعد از کاشت خواهیم پرداخت.

کاشت مو


دلیل بروز تورم بعد از کاشت مو

یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو در بین تمامی افراد تورم سر می باشد که معمولا از روز دوم تا روز پنجم پس از انجام کاشت مو در افراد ظاهر می گردد. در موارد نادر میزان تورم ممکن است بیشتر از مقدار طبیعی باشد و فرد احساس درد و عدم توانایی در باز کردن چشمان خود شود. در جنین افرادی شاهد احساس درد نبض دار خواهیم بود. اما علت ایجاد تورم در چیست؟


سیستم دفاعی بدن به گونه ای طراحی شده است که در صورت ورود هرگونه ماده خارجی عکس العمل خاصی نشان دهد تا فرد متوجه این موضوع گردد. همگامی که پزشک برای انجام کاشت مو اقدام به ایجاد سوراخ های بسیار ریز بر سطح پوست جهت کاشت فولیکول ها و همچنین تزریق سالین در زیر پوست می نماید ، سیستم دفاعی بدن از طریق ایجاد تورم در آن نواحی شروع به عکس العمل می نماید.تا هنگامی که تاثیر این ماده در زیر پوست وجود داشته باشد سیستم دفاعی واکنش خود را با تورم نشان خواهد داد. اما به محض اینکه تاثیر "سالین" در بدن از بین برود ، تورم از بین خواهد رفت. این تورم می تواند در نواحی مختلفی از صورت و سر همچون پیشانی ، دور چشم و... به وقوع بپوندد. بنابراین انجام این اتفاق به نوعی واکنش طبیعی بدن بوده و جای هیچگونه نگرانی نمی باشد. در نتیجه می توان گفت این موضوع جز دلایل طبیعی این روش محسوب می شود و جزیی از عوارض کاشت مو نیست.


مدت زمان بروز تورم بعد از کاشت مو

معمولا با خروج ماده خارجی همچون مواد بی حسی از بدن و دفع آن به وسیله ادرار تورم سر کمتر و به حالت اولیه باز خواهد گشت. ناگفته نماند که کلیه عوارض کاشت مو در جلسه مشاوره که توسط پزشک متخصص و فرد بیمار پیش از انجام پیوند مو انجام می گیرد توضیح داده می شود. به طور کلی و در حال طبیعی بین 2 تا 5 روز امکان بروز تورم در سر و صورت فرد وجود خواهد داشت و پس از آن شاهد از بین رفتن تورم خواهیم بود.


مدل های مختلف تورم بعد از کاشت مو

با توجه به میزان ایجاد ورم در هر فرد می توان آن را به اقسام مختلف طبقه بندی کرد. در برخی افراد شاهد هیچگونه تورمی نخواهیم بود که می توان در دسته درجه صفر اینگونه افراد را قرار داد. در تورم درجه یک شاهد ایجاد ورم در نواحی پیشانی خواهیم بود که زودتر از دیگر مدل های تورم از بین خواهد رفت. تورم درجه دو علاوه بر ناحیه پیشانی ، در بالای ابروها نیز شاهد ایجاد ورم خواهیم بود. ایجاد ورم در ناحیه اطراف چشم جز تورم درجه سه خواهد بود که میزان آن ممکن است شدید تر از ورم پیشانی باشد.در طبقه بندی آخر و درجه چهار شاهد ایجاد ورم و کبودی در اطراف چشم هستیم که مدت زمان بهبود آن کمی بیشتر از سایر نقاط می باشد.(در حدود 10 روز)


درمان و کوتاه کردن دوران تورم بعد از کاشت مو

راهکارهایی برای عدم ایجاد ورم و یا بهبود سریع تر آن وجود دارد که می توان با استفاده از این روش ها اقدام به بهبود این مسئله نمود.ی کی از مهم ترین مسائل جهت بهبود سریع ورم و دوران نقاهت بعد از کاشت مو خوابیدن صحیح می باشد. به همین منظور بعد از کاشت مو بهتر از به مدت چند روز با زاویه 45 درجه سطح سر را بر روی بالش قرار داد تا علاوه بر بهبود تورم، به موهای کاشته شده آسیب کمتری وارد شود. بنابراین می بایست از خوابیدن به پشت اجتناب کرد. بهترین راهکار برای خوابیدن بدین شکل قرار دادن دو یا چند بالش در زیر سر می باشد تا سر بالاتر از بدن در هنگام خواب قرار گیرد. در صورت انجام مراقبت های بعد از کاشت مو از جمله این مورد می توان شاهد کمترین عوارض کاشت مو بود. البته این موضوع در صورتی است که از جدیدترین بهترین روش کاشت مو برای پیوند مو استفاده نمود.

مراقبت های بعد از کاشت مو


یکی دیگر از راهکار ها جهت بهبود سریع تر ورم سر و به طور کلی مراقبت های بعد از کاشت مو، نوشیدن مقادیر زیادی آب می باشد. نوشیدن آب به میزان مناسب برای هر فردی اعم از کسی که اقدام به کاشت مو نموده است ضروری است. با انجام این کار می توان مواد خارجی را از بدن سریع تر دفع نمود و سبب افزایش جریان خون در بدن خواهد شد. همچنین از مصرف مواد غذایی پر نمک پس از کاشت مو می بایست پرهیز شود. استفاده از قرص آسپیرین (با صلاحدید پزشک) می توان سبب بهبود گردش جریان خون و اکسیژن در بدن شده و به بهبود زودتر تورم کمک نماید.


از دیگر روش هایی که می توان اقدام به مراقبت های بعد از کاشت مو و درمان سریع تر تورم نمود استفاده از کمپرس یخ بر روی نواحی متورم شده و پیشانی می باشد. با استفاده از مقادیری یخ در داخل کمپرس ، حوله و... و قرار دادن آن بر روی این نواحی می توان از میزان تورم کاست. نکته مهمی که می بایست دقت نمود این است که از انجام این کار بیش از 5 دقیقه خودداری نمایید. می توانید بعد از این مدت زمان کمپرس را از ناحیه مورد نظر برداشته و بعد از چند دقیقه مجددا آن را بر روی ناحیه متورم قرار دهید.(انجام این روش برای تورم درجه یک و دو موثر می باشد). مقاله مراقبت های بعد از کاشت مو راهنمای مناسبی برای افرادی که اقدام به این روش نموده اند ارائه داده است تا با استفاده از این راهکارها عوارض کاشت مو به حداقل رسد.


استفاده از داروهای استروئیدی پس از پیوند مو

برای افرادی که میزان تورم آن ها در گروه دو و سه قرار دارد می توانند با مشورت پزشک از داروهای استروئیدی همچون کورتیزون استفاده نمایند.استروئید ها در سه گروه خوراکی ، عضلانی و یا به صورت شربت قابل تجویز می باشند که می توان با مشورت پزشک از هریک از آن ها استفاده کرد. با توجه به این که این دارو سبب افزایش فشار خون می شود ، افرادی که دچار این عارضه هستند می بایست از مصرف این دارو خودداری نمایند. همچنین داروهای استروئیدی باری افرادی که دچار دیابت هستند مناسب نیست.


نتیجه گیری پایانی

همانطور که گفته شد بهترین راهکار برای درمان طاسی سر و ریزش مو کاشت مو می باشد. امروزه روش های مختلفی از جمله پیوند مو به روش SUT که جز بهترین روش کاشت مو می باشد وجود دارد که می توان توسط کلینیک های معتبر اقدام به انجام آن نمود. عوارض کاشت مو با استفاده از روش های جدید با کمترین میزان عارضه همراه است و افراد می توانند با خیال راحت اقدام به انجام پیوند مو نمایند. همچنین درباره ورم های ایجاد شده جای نگرانی وجود ندارد و تورم بعد از کاشت مو کاملا طبیعی بوده و در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.



جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره 09122115442 تماس حاصل فرمایید

}
فرم ویزیت آنلاین کاشت مو



اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید